I vilken tidsålder vill du färdas?

Vi har vagnar som trafikerade Stockholms gator redan på 1910-talet. Den yngsta vagnen är från 1960-talet. Sedan har vi även vagnar från 1920-, 30-, 40-, och 50-talet. Vagnarna är valda för att kunna spegla olika epoker av Stockholmsspårvägshistoria. Vilken tidsepok föredrar du?

1910-talståget

SSB BC4 182SSB A2 24

De första elektriska spårvagnarna som efterträdde hästspårvagnarna. Har öppna plattformar och körs därför mest under den varma årstiden. Läs mer om SSB BC4 nr 182 och SSB A2 nr 24.

1920-talståget

SS B19 846SS A1 76

Det klassiska innerstadståget som stockholmarna kunde uppleva mellan 1920-talet och början av 1960-talet. Läs mer om SS B19 nr 846 och SS A1 nr 76.

1930-talståget

SS B11 521SS A12 335

Förortsbanetåget som gick på sträckor som senare fick tunnelbana, exempelvis banorna till Skarpnäck, Mälarhöjden, Fruängen, Ängby, Nockeby samt till Sundbyberg. Läs mer om SS B11 nr 521 och SS A12 nr 335.

1940-talståget

SS A24

Den klassiska Ängbyvagnen, som också fick efterföljare på Lidingöbanorna. Läs mer om SS A24 nr 373.

1950-talståget

SS A25 71

Mustangtåget, som var höjden av moderntitet under åren 1947-1967. Läs mer om SS A25 nr 71.

Göteborgståget

SS B31 615SS A31 331

Våra arbetshästar som tidigare tjänstgjort på Göteborgs spårvägar. Läs mer om SS B31 nr 615 och SS A31 nr 331.

Fikatåget

SS B31C 618SS A51 210

Cafévagnen med endast fönsterbord och omväxlande utsikt. Läs mer om SS B31C nr 618 och SS A51 nr 210.

2000-talståget

SL A34

För den ordinarie trafiken på linje 7 används moderna ledspårvagnar med hög kapacitet. Läs mer om SL A34.

Arbetsloket

SS A283 9207

Vår arbetshäst som håller spår och växlar rena från snö och smuts. Läs mer om SS A283 nr 9207.