Det Rörliga Kulturarvet

Djurgårdslinjen trafikeras mellan Norrmalmstorg och Djurgården under lördagar och söndagar från tredje helgen av april till mitten av december och dagligen mellan juli och augusti.

Nyheter

Veckans trafik 21 - 27 September Veckans trafik 🢝 Søndag, 20 September 2020

Pandemin spår i Djurgårdslinjen Kvarterets Spårväg 🢝 Mandag, 08 Juni 2020

Konduktör till veteranspårvagnarna Kvarterets Spårväg 🢝 Lørdag, 11 Januar 2020

Kanelbullens dag med förmån för Rosa Bandet! Kvarterets Spårväg 🢝 Fredag, 04 Oktober 2019

Trafikinformation

Med anledning av pandemin och den rådande situationen går inga museispårvagnar enligt turlista utan bara i abonnemang.
Vi kommer ändå visa upp vagnarna som en del i Stockholms stadsmiljö och det levande kulturarvet fast vi inte kan ta med passagerare.

Djurgårdslinjen kommer att återkomma med mer information när förutsättningarna ändras. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Nuværende tidsplan

tidtabellej

Wikipedia / Holger.Ellgaard / 2012

Café sporvogn

TEXT_CAFEVAGNEN

Billetpriser

Billet købt fra dirigent med kontanter

Dirigenten stempler eller skriver på billetten, når du køber den, og den er gyldig i 75 minutter fra den tid der vises på billetten.

Rejse Voksne 50 kr
Rejse RESA_RAB 34 kr

BILJETT_FORKOP

BILJETT_FORKOP_UNDER

BILJETT_OVRIGT

BILJETT_OVRIGT_UNDER
• Svenska Spårvägssällskapet
• MRO-Kort Museibanornas Riksorganisation
• Spårvägssällskapet Ringlinien, Göteborg
• Lokaltrafikhistorisk Forening, Oslo
• Bergens Elektriske Sporvei, Bergen
• Sporveishistorisk Forening, Trondheim
• Sporvejshistorisk Selskab, Skjoldenæsholm
• Suomen Raitiotieseura ry (Finska Spårvägssällskapet)


Alle indtægter fra arvstrammeservice (Heritage Tram Service) bruges til drift, vedligeholdelse og renovering af arvstrammer.

Sporvogne

Vi har sporvogne, der løb på Stockholms gader allerede i 1910'erne. Vores nyeste sporvogn er fra 1960'erne. Vi har også sporvogne fra 1920'erne, 1930'erne, 1940'erne og 1950'erne. Sporvogne er blevet udvalgt for at afspejle forskellige tidspunkter i Stockholms sporvognshistorie. Hvilken æra er din favorit?

SS A1 nr 76
SS A1 nr 76 - 1920
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 120
  • Tillverkare: ASEA 1903-1904
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SS A24C 373
SS A24C 373 - 1940
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 41 sittande + 31 stående = 72 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 70
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: ASEA 1944
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SS A25 nr 71
SS A25 nr 71 - 1950
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 34 sittande + 70 stående = 104 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 12
  • Tillverkare: GM, ASEA 1946
  • Bemanning: fast konduktör

Motorvagn

SS A29 170
SS A29 170 - 1960
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: fyraxlig enriktning
  • Ursprungligt antal: 30
  • Tillverkare: Hägglund, ASEA 1954-1955
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SS A31 nr 331
SS A31 nr 331 - 1950
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör

Motorvagn

SS A31 nr 333
SS A31 nr 333 - 1950
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör

Motorvagn

SS B19 nr 846
SS B19 nr 846 - 1920
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 24 sittande + 39 stående = 63 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 90
  • Tillverkare: ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Släpvagn

SS B31C nr 618
SS B31C nr 618 - 1949
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 34 sittande
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 1
  • Tillverkare: Hägglund 1949
  • Bemanning: -

Släpvagn

SSB A2 nr 24
SSB A2 nr 24 - 1910
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: ASEA 1904-1907
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SSB BC4 182
SSB BC4 182 - 1910
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 18 sittande + 21 stående = 39 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: Ringvägen 1914
  • Bemanning: Motorvagns förare och Rörlig konduktör

Släpvagn

SSLidJ A24B 17
SSLidJ A24B 17 - 1940
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 75
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 8
  • Tillverkare: ASEA, ASJ 1949
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

Okänt

Skema 2019

TRAFIKINFO

HYRTRAM

HYRTRAM_TEXT

NOSTALGITV-LIVE

NOSTALGITV-LIVE-TEXT

Finns ingen sändning inplanerad just nu.