Det Rörliga Kulturarvet

Djurgårdslinjen trafikeras mellan Norrmalmstorg och Djurgården under lördagar och söndagar från tredje helgen av april till mitten av december och dagligen mellan juli och augusti.

Nyheter

Veckans trafik 21 - 27 September Veckans trafik 🢝 Sunday, 20 September 2020

Pandemin spår i Djurgårdslinjen Kvarterets Spårväg 🢝 Monday, 08 June 2020

Konduktör till veteranspårvagnarna Kvarterets Spårväg 🢝 Saturday, 11 January 2020

Kanelbullens dag med förmån för Rosa Bandet! Kvarterets Spårväg 🢝 Friday, 04 October 2019

Trafikinformation

Med anledning av pandemin och den rådande situationen går inga museispårvagnar enligt turlista utan bara i abonnemang.
Vi kommer ändå visa upp vagnarna som en del i Stockholms stadsmiljö och det levande kulturarvet fast vi inte kan ta med passagerare.

Djurgårdslinjen kommer att återkomma med mer information när förutsättningarna ändras. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Current timetable

No timetable available

Wikipedia / Holger.Ellgaard / 2012

Café tram

Come and have a drink with us at our popular cafetram!
On the tram you can order coffee, tea, chocolate, soft drinks and any freshly baked bread as you roll through town.
The cafétram runs from Norrmalmstorg to Waldemarsudde about one or two an hour on Saturdays and Sundays.

NOTE! The cafétram has a break and will return next year 2021.

Ticket prices

Cash ticket purchased from conductor

The conductor stamps or writes on the ticket when you purchase it, and it is valid for 75 minutes from the time shown on the ticket.

Journey Adults 50 kr
Journey Discounted 34 kr

Buy tickets from SL

Tickets from the local transport company SL apply with us! For more information, please see SL.se for current ticket details and SL's usual terms and conditions

Other tickets apply!

In addition to tickets from Lokaltrafikbolaget SL so that also a membership card from our Friends associations from following as a travel certificate for the holder:
• Svenska Spårvägssällskapet
• MRO-Kort Museibanornas Riksorganisation
• Spårvägssällskapet Ringlinien, Göteborg
• Lokaltrafikhistorisk Forening, Oslo
• Bergens Elektriske Sporvei, Bergen
• Sporveishistorisk Forening, Trondheim
• Sporvejshistorisk Selskab, Skjoldenæsholm
• Suomen Raitiotieseura ry (Finska Spårvägssällskapet)


All revenues from heritage tram service are used for operation, maintenance, and renovation of heritage trams.

The trams

We have trams that ran on the streets of Stockholm as early as the 1910s. Our newest tram is from the 1960s. We also have trams from the 1920s, 1930s, 1940s, and 1950s. The trams have been selected to reflect different eras in Stockholms tramway history. Which era is your favorite?

SS A1 nr 76
SS A1 nr 76 - 1920
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 120
  • Tillverkare: ASEA 1903-1904
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SS A24C 373
SS A24C 373 - 1940
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 41 sittande + 31 stående = 72 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 70
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: ASEA 1944
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SS A25 nr 71
SS A25 nr 71 - 1950
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 34 sittande + 70 stående = 104 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 12
  • Tillverkare: GM, ASEA 1946
  • Bemanning: fast konduktör

Motorvagn

SS A29 170
SS A29 170 - 1960
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: fyraxlig enriktning
  • Ursprungligt antal: 30
  • Tillverkare: Hägglund, ASEA 1954-1955
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SS A31 nr 331
SS A31 nr 331 - 1950
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör

Motorvagn

SS A31 nr 333
SS A31 nr 333 - 1950
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör

Motorvagn

SS B19 nr 846
SS B19 nr 846 - 1920
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 24 sittande + 39 stående = 63 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 90
  • Tillverkare: ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Släpvagn

SS B31C nr 618
SS B31C nr 618 - 1949
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 34 sittande
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 1
  • Tillverkare: Hägglund 1949
  • Bemanning: -

Släpvagn

SSB A2 nr 24
SSB A2 nr 24 - 1910
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: ASEA 1904-1907
  • Bemanning: rörlig konduktör

Motorvagn

SSB BC4 182
SSB BC4 182 - 1910
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 18 sittande + 21 stående = 39 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: Ringvägen 1914
  • Bemanning: Motorvagns förare och Rörlig konduktör

Släpvagn

SSLidJ A24B 17
SSLidJ A24B 17 - 1940
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 75
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 8
  • Tillverkare: ASEA, ASJ 1949
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

Okänt

Traffic days

TRAFIKINFO

Rent a tram

Nostalgia-Tv: Tram cam

Every two weeks we broadcast live from one of our nostalgic trams!
When we broadcast it is broadcast via social media such as Facebook, Instagram, Youtube.

See previous broadcasts here

Next opportunity:

Finns ingen sändning inplanerad just nu.