Welkom!

De Djurgården-linie Diensten worden op zaterdagen en zondagen verstrekt van begin april tot medio december 2019; dagelijks in juli en augustus (zie tijdschema). We hebben trams uit verschillende tijdperken, de oudste uit de jaren 1910 en de nieuwste uit de jaren zestig.

Vandaag op de Djurgårdslinjen Huidige dienstregeling Nostalgi-Tv: Spårvagnskameran

Vandaag op de Djurgårdslinjen

donderdag, 13 augustus 2020

Med anledning av pandemin och den rådande situationen går inga museispårvagnar enligt turlista utan bara abonnemang.
Vi kommer ändå visa upp vagnarna som en del i Stockholms stadsmiljö och det levande kulturarvet fast vi inte kan ta med passagerare. Se våra livesändnignar på våra sociala medier för att delta på distans

Djurgårdslinjen kommer att återkomma med mer information när förutsättningarna ändras. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Linie & Diensten

De tram brengt u van Norrmalmstorg naar de natuurlijke schoonheid van Djurgården. Daar vindt u het Vasa Museum, the Nordic Museum, Junibacken, the ABBA Museum, Skansen, Gröna Lund tivoli, Hasselbacken restaurant, Cirkus en het prachtig gelegen Waldemarsudde en Rosendal.



LET OP: De haltes Djurgårdsskolan, Waldemarsudde en Bellmansro worden alleen geserveerd door de café-tram. Service met erfgoed trams op de Djurgården-lijn begint op zaterdag 6 april 2019 en gaat door tot de derde zondag in Advent volgens het volgende schema. Service wordt normaal elke 12-18 minuten verleend. Ongeplande extra trams op lijn 7E Norrmalmstorg-Skansen-Norrmalmstorg rijden soms ook. Alle trams rijden op de route tussen Norrmalmstorg en Skansen. De cafétram serveert ook Waldemarsudde / Bellmansro.

HALLPLATSER

Norrmalmstorg

Karl Wallberg, 1930

-

-

PLATTFORM-ON

Berns, China teater, Hallwylska museet & Tunnelbanan "Kungsträdgården" samt "Östermalmstorg"

Huidige dienstregeling

tidtabellej

Wikipedia / Holger.Ellgaard / 2012

Cafétram

TEXT_CAFEVAGNEN

Prijs van kaartjes

Kassakaartje gekocht van de dirigent

De dirigent stempelt of schrijft op het kaartje wanneer u het koopt, en het is 75 minuten geldig vanaf de tijd die op het kaartje staat.

Reis Volwassenen 50 kr
Reis RESA_RAB 34 kr

BILJETT_FORKOP

BILJETT_FORKOP_UNDER

BILJETT_OVRIGT

BILJETT_OVRIGT_UNDER
• Svenska Spårvägssällskapet
• MRO-Kort Museibanornas Riksorganisation
• Spårvägssällskapet Ringlinien, Göteborg
• Lokaltrafikhistorisk Forening, Oslo
• Bergens Elektriske Sporvei, Bergen
• Sporveishistorisk Forening, Trondheim
• Sporvejshistorisk Selskab, Skjoldenæsholm
• Suomen Raitiotieseura ry (Finska Spårvägssällskapet)


Alle inkomsten uit de tramdienst voor erfgoed worden gebruikt voor exploitatie, onderhoud en renovatie van erfgoedtrams.

De trams

We hebben trams die al in de jaren 1910 in de straten van Stockholm liepen. Onze nieuwste tram is uit de jaren 1960. We hebben ook trams uit de jaren 1920, 1930, 1940 en 1950. De trams zijn geselecteerd om verschillende tijdperken te weerspiegelen in de tramhistoriegeschiedenis van Stockholm. Welke tijd is jouw favoriet?

MOTVAG

Motorvagn 1920
SS A1 nr 76
SS A1 nr 76

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 120
  • Tillverkare: ASEA 1903-1904
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1940
SS A24C 373
SS A24C 373

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: ASEA 1944
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 70
  • Antal passagerare: 41 sittande + 31 stående = 72 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A25 nr 71
SS A25 nr 71

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 12
  • Tillverkare: GM, ASEA 1946
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 34 sittande + 70 stående = 104 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1960
SS A29 170
SS A29 170

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: fyraxlig enriktning
  • Ursprungligt antal: 30
  • Tillverkare: Hägglund, ASEA 1954-1955
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A31 nr 331
SS A31 nr 331

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A31 nr 333
SS A31 nr 333

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1910
SSB A2 nr 24
SSB A2 nr 24

  • Status: Finns ej i depån
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: ASEA 1904-1907
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1940
SSLidJ A24B 17
SSLidJ A24B 17

  • Status: Finns ej i depån
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 8
  • Tillverkare: ASEA, ASJ 1949
  • Bemanning: Rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 75
  • Antal passagerare: 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Okänt

Schema 2019

TRAFIKINFO

HYRTRAM

HYRTRAM_TEXT

NOSTALGITV-LIVE

NOSTALGITV-LIVE-TEXT

Finns ingen sändning inplanerad just nu.