Det Rörliga Kulturarvet

Djurgårdslinjen trafikeras mellan Norrmalmstorg och Djurgården under lördagar och söndagar från tredje helgen av april till mitten av december och dagligen mellan juli och augusti.

Nyheter

Veckans trafik 16 - 22 nov Veckans trafik 🢝 söndag, 15 november 2020

Veckans trafik 9 - 15 nov Veckans trafik 🢝 söndag, 08 november 2020

Veckans trafik 2 - 8 nov Veckans trafik 🢝 söndag, 01 november 2020

Veckans trafik 26 okt - 1 Nov Veckans trafik 🢝 söndag, 25 oktober 2020

Veckans trafik 19 - 25 okt Veckans trafik 🢝 söndag, 18 oktober 2020

Trafikinformation

Med anledning av pandemin och den rådande situationen går inga museispårvagnar enligt turlista utan bara i abonnemang

Vi kommer ändå visa upp vagnarna som en del i Stockholms stadsmiljö och det levande kulturarvet fast vi inte kan ta med passagerare.

Djurgårdslinjen kommer att återkomma med mer information när förutsättningarna ändras. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss. 

Biljettpriser

Kontantbiljett köpt av konduktör

Konduktören stämplar alt skriver på biljetten när du köper den och den gäller i 75 minuter från den tiden som står på biljetten.

Resa Vuxna 51 kr
Resa Rabatterat 34 kr

Förköpsbiljetter från SL

Biljetter från Lokaltrafikbolaget SL gäller hos oss! Mer information vänligen se SL.se för aktuell biljettuppgifter samt SL:s vanliga villkor

Övriga biljetter som gäller!

Förutom biljetterna från Lokaltrafikbolaget SL så gäller även medlemskort från våra Vänföreningar från följande föreningar som färdbevis för innehavaren:
• Svenska Spårvägssällskapet
• MRO-Kort Museibanornas Riksorganisation
• Spårvägssällskapet Ringlinien, Göteborg
• Lokaltrafikhistorisk Forening, Oslo
• Bergens Elektriske Sporvei, Bergen
• Sporveishistorisk Forening, Trondheim
• Sporvejshistorisk Selskab, Skjoldenæsholm
• Suomen Raitiotieseura ry (Finska Spårvägssällskapet)


Spårvägens alla intäkter går till drift, underhåll och renovering av de gamla vagnarna.

Aktuell tidtabell

På grund av rådande pandemin tar vi inte emot några trafikanter på den museala linjetrafiken.

Linje
Linjesträckning
PDF
7N
Djurgårdslinjen
Finns ingen tidtabell tillgänglig
Wikipedia / Holger.Ellgaard / 2012

Cafévagnen

Kom och fika med oss på vår populära cafévagn!
På vagnen kan du beställa kaffe, te, choklad, läskedrycker och valfritt nybakat bröd samtidigt som du rullar genom stan.
Cafévagnen cirka en-två gånger i timmen på lördagar och söndagar.

OBS! Cafévagnen har uppehåll och återkommer nästa år 2021.

Vi är Djurgårdslinjen

"Det är riktigt kul att få hålla på med något så gammalt och manuellt i kontrast till det moderna jag sysslar med till vardags. Att samtidigt få en förståelse för mina föregångare och uppleva hur de hade det när de arbetade ger en verkligen perspektiv!" Jag har även lärt känna några av mina bästa vänner genom Svenska Spårvägssällskapet och Djurgårdslinjen!

Theodor, Konduktör på Djurgårdslinjen, Aktiv sedan 2015.

Vill du bli aktiv hos oss?
ARISTIDIS MAGOULIAS, 2019
Hans Alrenius

Mission

Vi har som målsättning att visa historiska spårvagnar från olika tidsperioder i Stockholms 150-åriga spårvägshistoria. Vår vagnar fungerar som uppskattat transportmedel mellan City och Djurgården men framför allt ger de resenärerna en upplevelse av hur det var att transportera sig i staden under förra seklet.

Vision

Djurgårdslinjen har som vision att även i framtiden kunna visa upp historiska spårvagnar i drift med spårvägshallen på Djurgården (Alkärret) som bas. På lång sikt när spårvägsförlängningen till Ropsten är byggd kommer de moderna vagnarna till huvuddelen att vara placerade i den stora Aga-depån på Lidingö som redan är byggd för att härbärgera dessa.

Läs mer om våra framtidsvisioner här

Vår Vagnhall

Alkärrshallen uppfördes på platsen för det så kallade Wasavarvet (Vasamuseet) i samband med att Djurgårdslinjen startades ingen efter nedläggningen och togs i bruk år 1991. Under år 2010 revs de återstående delarna av Wasavarvets gamla kontorslokaler och depån byggdes ut med två nya spår och helt nya administrationslokaler. Detta för att fortsatt kunna fungera som vagnhall även för de nya ledspårvagnar som trafikerar Spårväg City.

SS A1 nr 76
SS A1 nr 76 - 1926
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 120
  • Tillverkare: ASEA 1903-1904
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

SS A24C 373
SS A24C 373 - 1944
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 41 sittande + 31 stående = 72 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 70
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: ASEA 1944
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

SS A25 nr 71
SS A25 nr 71 - 1946
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 34 sittande + 70 stående = 104 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 12
  • Tillverkare: GM, ASEA 1946
  • Bemanning: Fast konduktör

Motorvagn

SS A283 9207
SS A283 9207 - 1920
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 0
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 4
  • Tillverkare: ASEA 1907
  • Bemanning: -

Arbetslok

SS A29 170
SS A29 170 - 1954
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: fyraxlig enriktning
  • Ursprungligt antal: 30
  • Tillverkare: Hägglund, ASEA 1954-1955
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

SS A31 nr 331
SS A31 nr 331 - 1947
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: Fast konduktör

Motorvagn

SS A31 nr 333
SS A31 nr 333 - 1947
  • Status: Under renovering
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: Fast konduktör

Motorvagn

SS B19 nr 846
SS B19 nr 846 - 1929
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 24 sittande + 39 stående = 63 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 90
  • Tillverkare: ASEA, Falun, Råsunda 1925-1929
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Släpvagn

SS B31C nr 618
SS B31C nr 618 - 1949
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 34 sittande
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 1
  • Tillverkare: Hägglund 1949
  • Bemanning: -

Släpvagn

SSB A2 nr 24
SSB A2 nr 24 - 1907
  • Status: Finns ej i depån
  • Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: ASEA 1904-1907
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

SSB BC4 182
SSB BC4 182 - 1914
  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Antal passagerare: 18 sittande + 21 stående = 39 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: Ringvägen 1914
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Släpvagn

SSLidJ A24B 17
SSLidJ A24B 17 - 1949
  • Status: Finns på Lidingöbanan
  • Antal passagerare: 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare
  • Max hastighet (Km/h): 75
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 8
  • Tillverkare: ASEA, ASJ 1949
  • Bemanning: Rörlig konduktör

Motorvagn

Hyr en spårvagn

Hyr en egen spårvagn och gör födelsedagen, personalfesten eller möhippan till något alldeles extra!

Inför ett besök

Aristidis Magoulias, 2019

Tillgänglighet

På Djurgårdslinjen har vi som mål att vårt rörliga kulturarv ska vara tillgängligt för alla. Därför pågår det ständigt ett arbete för att underlätta för våra resenärer med funktionsvariation.
Maila gärna en vecka innan trafikdag du vill besöka oss så ska vi försöka lösa en spårvagn efter er funktionsvariation

Ett rullande spårvagnsmuseum

Vi är ett rullande spårvagnsmuseum med trafikvagnar från 1900-talets första sekel. Ombord på våra museala vagnar arbetar helt ideelt personal och alla våra intäkter går till att bevara det kulturarv vi förvaltar.

Trafiken bedrivs av Djurgårdslinjen AB på uppdrag av SL/Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Se vilka dagar vi kör under trafikdagar och se även under "veckans trafik"

Ulf Lövenstierne

Historiskt hållbara Spårvagnar

Djurgårdslinjen vill leverera nostalgiska och minnesvärda upplevelser. Vår äldsta vagn är över 110 år gammal och den yngsta är 60 år.

Spårvägen har anor från slutet av 1800-talet och samtidigt delar Djurgårdslinjen spår med Spårväg City som använder moderna spårvagnar som är av de allra senaste modellerna direkt från fabrik (från våren 2020)

Bli aktiv hos oss!

Att vara medlem i Djurgårdslinjen är frivilligt, du kan antingen bara sitta lugnt och njuta av våra vagnar eller delta i de flesta aktiviteter som ger det fördelar för att du ska få tillgång till kunskap i vårt kulturarv.
Det gör att du får vara med och påverka i Djurgårdslinjen och komma med nya idéer och förslag till verksamheten.

Vill du bli aktiv hos oss?
Sven Goliath, 1946

Trafik administration och planering

Administration eller marknadsföring som passion? Vi har flera aktiva arbetsgrupper för inom detta område.
* Planering.
*Kommendering.
* Projektledning.
* Marknadsföring av spårvägen och dess verksamheter.

Har du någon form av specialkunskaper som kan vara intressant för oss, hör då utav dig

Börje Gallén, 1942

Trafikpersonal

Vill du vara en av våra frontfigurer i trafiken?
I trafiken kan du vara förare, konduktör, cafébiträde eller spårvagnsguide.

För varje år anordnar vi konduktörskurs för alla som är intresserade att tjänstgöra ombord. Det finns även möjligheter att vidareutbilda sig till förare på våra museala vagnar.

Vi kör hela sommaren tisdag till söndag och träffar på flera tusen resenärer som är på väg eller från Djurgårdens fantastiska attraktioner. Du får även hjälpa turister att hitta rätt.

Börje Gallén, 1942

Verkstadsgruppen & Vagnsvård

Våra vagnarna är gamla och vackra.
Bakom det behövs alltid medlemmar som är med och fixar i verkstan och de som städar våra vagnar till gott skick.
Du kan även lära dig en hel del om det tekniska som sträcker sig över ett helt sekel.

Börje Gallén, 1943

Juniorsektionen

I Svenska Spårvägsällskapets Stockholmsavdelning finns en aktiv juniorsektion som vänder sig till alla medlemmar som är mellan 12 och 20 år. Från 10 år i vuxen anhörigs sällskap.

Som aktiv juniormedlem får du vara med om en rad aktiviteter som modellspårvägsbygge, utflykter och simulatorträffar.

Nostalgi-Tv: Spårvagnskamera

Vi direktsänder live från en av våra nostalgiska vagnar!
När vi sänder sänds det ut via sociala medier som Facebook och Youtube

Se tidigare sändningar här

Nästa tillfälle:

Finns ingen sändning inplanerad just nu. / There is no live at this time.