Djurgårdslinjen - Det Rörliga Kulturarvet

Välkommen!

Djurgårdslinjen trafikeras mellan Norrmalmstorg och Djurgården under lördagar och söndagar från tredje helgen av april till mitten av december och dagligen mellan juli och augusti.

På banan rullar spårvagnar från olika tidsepoker, den äldsta från 1910-talet och yngsta från 1960-talet.
På Djurgårdslinjen gäller SL-taxa på alla vagnar utom cafévagnen, som erbjuder fika till resenärerna.

Idag på Djurgårdslinjen Aktuell tidtabell Nostalgi-Tv: Spårvagnskameran

Idag på Djurgårdslinjen

måndag, 13 juli 2020

Med anledning av pandemin och den rådande situationen går inga museispårvagnar enligt turlista utan bara abonnemang.
Vi kommer ändå visa upp vagnarna som en del i Stockholms stadsmiljö och det levande kulturarvet fast vi inte kan ta med passagerare. Se våra livesändnignar på våra sociala medier för att delta på distans

Djurgårdslinjen kommer att återkomma med mer information när förutsättningarna ändras. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss.

7N
Norrmalmstorg « » Djurgården

Ingen spårvägstrafik idag.

7E
City « » Skansen
Det förekommer ibland extratrafik med våra museala vagnar.

Ingen spårvägstrafik idag.

Linjen & Trafikeringen

Spårvagnen tar dig från Norrmalmstorg till det natursköna Djurgården. Där finner du Vasamuseet, Nordiska Museet, Junibacken, ABBA-museet, Skansen, Gröna Lunds Tivoli, Hasselbackens restaurang, Cirkus och det vackert belägna Waldemarsudde och Rosendal.



Trafiken med museala vagnar på Djurgårdslinjen påbörjas tredje helgen i april sker till och med tredje advent, Läs mer under Trafikdagar. Turtätheten mellan vagnarna är normalt 12-18 minuter.
Samtliga spårvagnar trafikerar sträckan Norrmalmstorg-Skansen, Vissa turer trafikerar även sträckan Djurgårdsskolan /Waldemarsudde/ Bellmansro

Oannonserade extravagnar på Linje 7E Norrmalmstorg-Skansen-Norrmalmstorg kan förekomma.

Hållplatser vi trafikerar

Norrmalmstorg

Karl Wallberg, 1930

-

-

På hållplatsen finns:

Berns, China teater, Hallwylska museet & Tunnelbanan "Kungsträdgården" samt "Östermalmstorg"

Aktuell tidtabell

Finns ingen tidtabell tillgänglig

Wikipedia / Holger.Ellgaard / 2012

Cafévagnen

Kom och fika med oss på vår populära cafévagn!
På vagnen kan du beställa kaffe, te, choklad, läskedrycker och valfritt nybakat bröd samtidigt som du rullar genom stan.
Cafévagnen går från Norrmalmstorg till Waldemarsudde cirka en-två gånger i timmen på lördagar och söndagar.

OBS! Cafévagnen har uppehåll och återkommer nästa år 2021.

Biljettpriser

Kontantbiljett köpt av konduktör

Konduktören stämplar alt skriver på biljetten när du köper den och den gäller i 75 minuter från den tiden som står på biljetten.

Resa Vuxna 50 kr
Resa Rabatterat 34 kr

Förköpsbiljetter från SL

Biljetter från Lokaltrafikbolaget SL gäller hos oss! Mer information vänligen se SL.se för aktuell biljettuppgifter samt SL:s vanliga villkor

Övriga biljetter som gäller!

Förutom biljetterna från Lokaltrafikbolaget SL så gäller även medlemskort från våra Vänföreningar från följande föreningar som färdbevis för innehavaren:
• Svenska Spårvägssällskapet
• MRO-Kort Museibanornas Riksorganisation
• Spårvägssällskapet Ringlinien, Göteborg
• Lokaltrafikhistorisk Forening, Oslo
• Bergens Elektriske Sporvei, Bergen
• Sporveishistorisk Forening, Trondheim
• Sporvejshistorisk Selskab, Skjoldenæsholm
• Suomen Raitiotieseura ry (Finska Spårvägssällskapet)


Spårvägens alla intäkter går till drift, underhåll och renovering av de gamla vagnarna.

ARISTIDIS MAGOULIAS, 2019

"Det är riktigt kul att få hålla på med något så gammalt och manuellt i kontrast till det moderna jag sysslar med till vardags. Att samtidigt få en förståelse för mina föregångare och uppleva hur de hade det när de arbetade ger en verkligen perspektiv!" Jag har även lärt känna några av mina bästa vänner genom Svenska Spårvägssällskapet och Djurgårdslinjen!

Theodor, Trafikbiträde & Konduktör på Djurgårdslinjen, Aktiv sedan 2015.

Vill du bli aktiv hos oss?

Hans Alrenius

Mission

Vi har som målsättning att visa historiska spårvagnar från olika tidsperioder i Stockholms 150-åriga spårvägshistoria. Vår vagnar fungerar som uppskattat transportmedel mellan City och Djurgården men framför allt ger de resenärerna en upplevelse av hur det var att transportera sig i staden under förra seklet.

Vision

Djurgårdslinjen har som vision att även i framtiden kunna visa upp historiska spårvagnar i drift med spårvägshallen på Djurgården (Alkärret) som bas. På lång sikt när spårvägsförlängningen till Ropsten är byggd kommer de moderna vagnarna till huvuddelen att vara placerade i den stora Aga-depån på Lidingö som redan är byggd för att härbärgera dessa.

Läs mer om våra framtidsvisioner här

Våra Spårvagnar

Motorvagn

Motorvagn 1920
SS A1 nr 76
SS A1 nr 76

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 120
  • Tillverkare: ASEA 1903-1904
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 24 sittande + 32 stående = 56 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1940
SS A24C 373
SS A24C 373

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 5
  • Tillverkare: ASEA 1944
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 70
  • Antal passagerare: 41 sittande + 31 stående = 72 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A25 nr 71
SS A25 nr 71

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 12
  • Tillverkare: GM, ASEA 1946
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 34 sittande + 70 stående = 104 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1960
SS A29 170
SS A29 170

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: fyraxlig enriktning
  • Ursprungligt antal: 30
  • Tillverkare: Hägglund, ASEA 1954-1955
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 40 sittande + 50 stående = 90 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A31 nr 331
SS A31 nr 331

  • Status: I trafik på Djurgårdslinjen
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1950
SS A31 nr 333
SS A31 nr 333

  • Status: Under renovering
  • Typ: fyraxlig enriktning (4xER)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: Hägglund 1947-1949
  • Bemanning: fast konduktör
  • Max hastighet (Km/h): -
  • Antal passagerare: 31 sittande + 74 stående = 105 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1910
SSB A2 nr 24
SSB A2 nr 24

  • Status: Finns ej i depån
  • Typ: tvåaaxlig tvåriktning (2xZR)
  • Ursprungligt antal: 6
  • Tillverkare: ASEA 1904-1907
  • Bemanning: rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 50
  • Antal passagerare: 18 sittande + 23 stående = 41 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Motorvagn 1940
SSLidJ A24B 17
SSLidJ A24B 17

  • Status: Finns ej i depån
  • Typ: fyraxlig tvåriktning (4xZR)
  • Ursprungligt antal: 8
  • Tillverkare: ASEA, ASJ 1949
  • Bemanning: Rörlig konduktör
  • Max hastighet (Km/h): 75
  • Antal passagerare: 48 sittande + 38 stående = 86 passagerare
  • Läs mer: Länk till Vagnhallen

Trafikdagar 2020

Vårsäsong

25 april - 21 juni 2020

  • lördag 11:00 - 18:00
  • söndag 11:00 - 18:00

Sommarsäsong

23 juni - 20 augusti 2020

  • tisdag - fredag 10:44 - 21:26
  • lördag - söndag 10:27 - 16:51

Höstsäsong

23 augusti - 20 december 2020

  • lördag 11:00 - 18:00
  • söndag 11:00 - 18:00

Vintersäsong

20 december 2020 - 24 april 2021

    Ingen ordinarie trafik.
    Extratrafik samt abonnemangskörningar

Hyr en spårvagn

Hyr en egen spårvagn och gör födelsedagen, personalfesten eller möhippan till något alldeles extra!

Välj en vacker Stockholmsmustang från 1940-talet eller ta en riktig nostalgitripp med en vagn från förra seklets början.
Kanske är ni många och vill förena den växlande utsikten med en bit mat. Då passar vår cafévagn utmärkt. Vi arbetar med närområdets bästa restauranger och vi kvalitetsäkrar flera gånger per år för att ni ska få en smaksupplevelse utöver det vanliga.

Inför ett besök

Aristidis Magoulias, 2019

Tillgänglighet

På Djurgårdslinjen har vi som mål att vårt rörliga kulturarv ska vara tillgängligt för alla. Därför pågår det ständigt ett arbete för att underlätta för våra resenärer med funktionsvariation.
Maila gärna en vecka innan trafikdag du vill besöka oss så ska vi försöka lösa en spårvagn efter er funktionsvariation

Ett rullande spårvagnsmuseum

Vi är ett rullande spårvagnsmuseum med trafikvagnar från 1900-talets första sekel. Ombord på våra museala vagnar arbetar helt ideelt personal och alla våra intäkter går till att bevara det kulturarv vi förvaltar.

Trafiken bedrivs i samarbete med Regionen Stockholm & Aktiebolag Stockholms Lokaltrafik Samt Aktiebolag Stockholm Spårvägar

Se vilka dagar vi kör under trafikdagar och se även under "Idag på Djurgårdslinjen"

Ulf Lövenstierne

Historiskt hållbara Spårvagnar

Djurgårdslinjen vill leverera nostalgiska och minnesvärda upplevelser. Vår äldsta vagn är över 110 år gammal och den yngsta är 60 år.

Spårvägen har anor från slutet av 1800-talet och samtidigt delar Djurgårdslinjen spår med Spårväg City som använder moderna spårvagnar som är av de allra senaste modellerna direkt från fabrik (från våren 2020)

Bli aktiv hos oss!

Att vara medlem i Djurgårdslinjen är frivilligt, du kan antingen bara sitta lugnt och njuta av våra vagnar eller delta i de flesta aktiviteter som ger det fördelar för att du ska få tillgång till kunskap i vårt kulturarv.
Det gör att du får vara med och påverka i Djurgårdslinjen och komma med nya idéer och förslag till verksamheten.

Vill du bli aktiv hos oss?
Sven Goliath, 1946

Trafik administration och planering

Administration eller marknadsföring som passion? Vi har flera aktiva arbetsgrupper för inom detta område.
* Planering.
*Kommendering.
* Projektledning.
* Marknadsföring av spårvägen och dess verksamheter.

Har du någon form av specialkunskaper som kan vara intressant för oss, hör då utav dig

Börje Gallén, 1942

Trafikpersonal

Vill du vara en av våra frontfigurer i trafiken?
I trafiken kan du vara förare, konduktör, cafébiträde eller spårvagnsguide.

För varje år anordnar vi konduktörskurs för alla som är intresserade att tjänstgöra ombord. Det finns även möjligheter att vidareutbilda sig till förare på våra museala vagnar.

Vi kör hela sommaren tisdag till söndag och träffar på flera tusen resenärer som är på väg eller från Djurgårdens fantastiska attraktioner. Du får även hjälpa turister att hitta rätt.

Börje Gallén, 1942

Verkstadsgruppen & Vagnsvård

Våra vagnarna är gamla och vackra.
Bakom det behövs alltid medlemmar som är med och fixar i verkstan och de som städar våra vagnar till gott skick.
Du kan även lära dig en hel del om det tekniska som sträcker sig över ett helt sekel.

Börje Gallén, 1943

Juniorsektionen

I Svenska Spårvägsällskapets Stockholmsavdelning finns en aktiv juniorsektion som vänder sig till alla medlemmar som är mellan 12 och 20 år. Från 10 år i vuxen anhörigs sällskap.

Som aktiv juniormedlem får du vara med om en rad aktiviteter som modellspårvägsbygge, utflykter och simulatorträffar.

Nostalgi-Tv: Spårvagnskamera

Varannan vecka sänder vi live från en av våra nostalgiska vagnar!
När vi sänder sänds det ut via sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube

Se tidigare sändningar här

Nästa tillfälle:

Finns ingen sändning inplanerad just nu.

Museispårvägens tillkomst

Stockholm har haft spårvagnar i trafik sedan 1877, först hästdragna men efter 1901 pensionerades hästarna och vagnarna ersattes med dåtidens elektriska spårvagnar. Spårvagnarna bidrog i högsta grad till stadens tillväxt och var en del av stadsbilden fram till 1967 då spårvägen lades ner vid högertrafikomläggningen då de i Stockholm ansågs vara i vägen för den framväxande massbilismen.
De flesta spårvagnarna skrotades vid nedläggningen men några fick en fristad hos Svenska Spårvägssällskapet eller hos Spårvägsmuseet.

I slutet på 1980-talet togs ett beslut att bygga en spårväg för museal trafik mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde, en del av tidigare linje 7 som nedlades 1967. Med en del av de bevarade spårvagnarna kompletterade med veteranspårvagnar inköpta från Göteborg startade trafiken i juni 1991. Trafiken drevs i bolagsform i Fram till 2010 var museivagnarna ensamma på banan men den trafikeras nu också med moderna spårvagnar, Spårväg City, och banan har i etapper förlängts till T-centralen.

Djurgårdslinjen har som en del av AB Stockholms Spårvägar har uppdrag av Region Stockholm att visa upp det rörliga kulturarvet i form av Stockholms Spårvägshistoria med trafik på helger och somrar med historiska spårvagnar. Verksamheten drivs till största delen helt ideellt med volontärer. Vill du bli aktiv hos oss? Klicka här för att läsa mer

Okänt, 1880